☎ 03-27284206

Specialist I Troubleshoot I Repairing I Servicing I Hardware I Software I Desktop I Laptop I Windows I Upgrade I Configure I Networking I Data Recovery I Reset Password I Virus Detection And Removal I Update Bios I Data Backup I Reinstall I Format I Windows Xp I Windows Vista I Windows 7 I Windows 8 I Windows 10 I Windows 11


Rosli Repairing Computer And Services

AWAS PENYEBARAN MALWARE MELALUI GAMBAR DI FACEBOOK


Malware berbentuk ransomware antara yang popular akhir-akhir ini, dimana ia menjangkiti pelbagai fail dan dokumen pada sistem komputer anda. Seterusnya, anda akan diminta untuk membayar sebelum dapat mengakses dokumen atau fail berkenaan.
Terkini, pengkaji bebas mendapati terdapat sebuah malware yang disebarkan melalui laman sosial seperti Facebook dan juga LinkedIn. Penyebaran malware ini dilakukan melalui gambar pada laman sosial berkenaan, dimana ia menyertakan kod hasad pada fail gambar berkenaan, dan akan meminta pengguna untuk memuat-turun fail tambahan.
Pengguna boleh mengelak daripada dijangkiti malware ini dengan tidak memuat-turun atau membuka fail yang dimuat-turun berkenaan. Sekiranya anda terbuka, maka ia akan menjangkiti pelbagai fail, dan ia akan melalui penyulitan sehingga anda membayar untuk membukanya.

Pengkaji sekuriti berkenaan mengatakan mereka telah memaklumkan pihak Facebook dan LinkedIn mengenai masalah kerentanan ini sejak September lepas, dan tidak diketahui mengenai ia sudah diatasi atau tidak.
Apa pun, sekiranya anda menerima notifikasi untuk sebarang muat-turun atau termuat-turun sesuatu fail yang mencurigakan tanpa sedar, ada baiknya jangan membuka ia. Anda juga boleh menyemak fail yang mencurigakan melalui VirusTotal untuk melihat sama ada ia mempunyai malware atau sebaliknya.
Dikemaskini: : Pihak Facebook mengatakan ia melibatkan pemalam Chrome khusus yang telah dihalang oleh pihak Facebook.

About Rosli Repairing Computer And Services -

Sila ambil perhatian bahawa Rosli Repairing Computer And Services tidak pernah menjual dan tidak akan menjual apa-apa jenis software yang berlesen seperti freeware melainkan hanya diberi secara percuma kepada pelanggan yang membuat servis..Software yang berlesen seperti shareware ataupun windows yang dibekalkan adalah yang original dan tiada istilah crack ataupun pirate..Harap maklum

Subscribe to this Blog via Email :