☎ 03-27284206

Specialist I Troubleshoot I Repairing I Servicing I Hardware I Software I Desktop I Laptop I Windows I Upgrade I Configure I Networking I Data Recovery I Reset Password I Virus Detection And Removal I Update Bios I Data Backup I Reinstall I Format I Windows Xp I Windows Vista I Windows 7 I Windows 8 I Windows 10 I Windows 11


Rosli Repairing Computer And Services

CARA BUAT SETTING UNTUK TAMBAH HARD DISK JENIS IDE



Adakah ada dikalangan anda yang masih menggunakan hard disk jenis IDE? Adakah anda berminat untuk tambah hard disk tetapi tidak tahu bagaimana cara untuk melakukannya? Ikuti langkah-langkah dibawah ini.

1. BUKA PENUTUP CASING CPU





2. TANGGALKAN HARD DISK



3. ALIHKAN PIN JUMPER



Untuk setting jumper pastikan hard disk pertama (hard disk asal) diletakkan sebagai MASTER dan untuk hard disk kedua (hard disk baru) diletakkan sebagai SLAVE. Jika anda tidak pasti diantara pin master atau slave boleh rujuk gambar di bawah ini.



Semua hard disk mempunyai keterangan seperti gambar diatas ini. sila buat pemeriksaan di hard disk anda untuk mengetahui setting nya.

4. JOIN PATA CABLE KE SEMUA HARD DISK





Satu cable mempunyai tiga connector iaitu pertama master, kedua slave dan ketiga mainboard..masukkan kesemua connector ke hard disk dan ke motherboard dengan betul..


5. JOIN POWER CABLE



Setelah kesemua langkah diatas sudah dilakukan, pasang semula hard disk dan penutup casing cpu dengan ketat dan boot ke komputer seperti biasa dan anda akan lihat satu disk baru muncul dalam My Computer meunjukkan anda baru sahaja berjaya install hard disk baru.

About Rosli Repairing Computer And Services -

Sila ambil perhatian bahawa Rosli Repairing Computer And Services tidak pernah menjual dan tidak akan menjual apa-apa jenis software yang berlesen seperti freeware melainkan hanya diberi secara percuma kepada pelanggan yang membuat servis..Software yang berlesen seperti shareware ataupun windows yang dibekalkan adalah yang original dan tiada istilah crack ataupun pirate..Harap maklum

Subscribe to this Blog via Email :